Friday 27 April 2007

tankar inför första maj

Många vänsteraktiva kämpar för att samhällets ska förändras. De kräver förbättringar, bättre förutsättningar för unga, utsatta, fattiga och andra. Vad som är årets paroll vet jag inte, men jag har demonstrerat i tåg där temat var "arbete åt alla" eller "bostad åt alla" eller "gratis kollektivtrafik" och massor med likande saker. Jag kom på en sak idag. Staten är bara en idé, något vi själva skapat. Om någon vill att det ska finnas bostäder åt alla så känner jag lite grann att då kan ju den personen bygga bostäder. Eller starta ett företag som behöver anställa många, för att minska arbetslösheten. En kooperation. Jag vet att sånt är väldigt svårt att genomföra och att staten skulle kunna göra mer, men jag har kommit på att jag inte har lust att demonstrera i år, eftersom jag inte riktigt orkar med arga unga män just nu. Det finns lösningar. Om man kämpar mot staten så kan man ju inte hålla på och gnälla på småsaker. Kämpa emot på riktigt eller gör nåt själv.

Nu kommer snart Efva hit, vi ska dricka vin och spela sällskapspel. Mys. Kanske ska dra i mig lite kaffe också. Kanske blir det utgång sen. Ingen aning just nu.



Lyssnar på: Astor Piazzolla/Quinteto Tango Nuevo - Milonga Del Angel (Sr världen är mitt nya knark.)

No comments: