Friday 28 September 2007

Idag

Idag ska jag ha en röd tröja på mig, och har inte du det så spring genast och byt. Eller gå hem och byt, eller gå och köp en röd tröja, för idag är dagen då alla bör bära röda tröjor. Du kanske undrar varför? Jo för att: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/7010202.stm. Av någon anledning skrivs det inte jättemycket om det i svensk media, men resten av världen reagerar rätt kraftigt på att en militärdiktatur börjar skjuta ihjäl munkar till höger och vänster. Jag med. Ett tydligt exempel på hur många människor som reagerar på det här kan man se på Facebook, där gruppen 'Support The Monks' Protest in Burma' växer hysteriskt snabbt.

-24/09/2007 3,500 medlemmar
-25/09/2007 6000 medlemmar
-26/09/2007 12,000 medlemmar
-27/09/2007 65,000 medlemmar

Idag finns det 86,500 medlemmar. Vid lunch.

Från fredliga marcher har situationen eskalerat till vad den är idag. Alla burmas buddhistmunkar demonstrerar och hundratusentals civila stödjer dem. Militären attackerar dem med massiva kravaller som resultat. Misshandel och skottlossning förekommer numer dagligen. Igår dog ca. tio personer när militären öppnade eld mot folkmassan med automatvapen.

2 comments:

Anonymous said...

Mm, slacktivism. När dom ser antalet medlemmar i facebook gruppen så kommer dom nog sluta.

Kristina said...

Förmodligen inte, men kanske får alla munkar och civila som protesterar reda på det och blir peppade. Buddhistmunkar har bett för mig och det var jävligt fint att veta, så jag är ändå skyldig den en uppeppning.